عارفانه ها

گزیده سخنرانی های مذهبی

عارفانه ها

گزیده سخنرانی های مذهبی

۱۱ مطلب در خرداد ۱۴۰۳ ثبت شده است

#سخنران استاد قاسمیان

 


دریافت
مدت زمان: 5 دقیقه 28 ثانیه

 

وقتی تحریم ها زیاد می شه و رشد هم هست یعنی چی؟
یعنی خنثی سازی تحریم
وقتی تحریم ها برداشته می شه اما رشد نداریم یعنی چی؟  یعنی چشممون به دست طاغوت باشه لطف کنه تحریم برداره وگرنه ول معطلیم.
با توجه به آیه ....وَلَن یَجۡعَلَ ٱللَّهُ لِلۡکَٰفِرِینَ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِینَ سَبِیلًا١٤١‮ نسا
تمرکز اصلی باید روی خنثی سازی تحریم باشه نه برداشتن تحریم.
برداشتن تحریم خوبه اما اصل خنثی سازیه.

با توجه به اینکه تفسیرهای اشتباهی در تلویزیون بیان شد چند نکته تفسیری شاید تکراری ببینیم:
آمریکا تحریم دارو می کند یعنی ماده حیاتی رو تحریم می کند یعنی مثل یزید که آب، ماده حیاتی رو تحریم می کرد. پس آمریکا معاویه نیست یزید هست مقابل یزید باید چطوری ایستاد؟ حسینی.

گفته شد که آمریکا دست دوستی دراز کرد با برجام:
وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلۡمِ فَٱجۡنَحۡ لَهَا وَتَوَکَّلۡ عَلَى ٱللَّهِۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِیعُ ٱلۡعَلِیمُ٦١‮ انفال
و اگر به صلح گرائیدند پس تو نیز به آن گراى و بر خداى توکل کن که او شنواى داناست.
وَإِن یُرِیدُوٓاْ أَن یَخۡدَعُوکَ فَإِنَّ حَسۡبَکَ ٱللَّهُۚ هُوَ ٱلَّذِیٓ أَیَّدَکَ بِنَصۡرِهِۦ وَبِٱلۡمُؤۡمِنِینَ٦٢‮
و اگر مى‌خواهند با تو نیرنگ کنند پس همانا بس است تو را خدا، او کسى است که تو را به نصرت خود و به وسیله مؤمنین تایید کرد.

آیه دوم هم گفته شد اما یه جوری زیر آبی رفته شد.
از یخدعوک نتیجه گرفت هی بریم دنبال برجام.
خب از این قسمت آیه چی می فهمیم؟هُوَ ٱلَّذِیٓ أَیَّدَکَ بِنَصۡرِهِۦ وَبِٱلۡمُؤۡمِنِینَ.
نصرت نزد خداست. نه نزد کافر.
از این آیه یعنی تمرکز رو بذار روی توان داخلی و مومنین. از کجای این آیه در می آد هی برجام رو ادامه بدیم گرچه هی بزنن زیرش؟

آیه دیگه ای که کج گفته شد آیه زیر بود:

وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوۡمٍ خِیَانَةٗ فَٱنۢبِذۡ إِلَیۡهِمۡ عَلَىٰ سَوَآءٍۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا یُحِبُّ ٱلۡخَآئِنِینَ٥٨‮
و اگر بیم داشتى از قومى (مبادا) خیانتى را (مرتکب شوند) پس بیفکن بسویشان (عهدشان را) بطور مساوى که خدا دوست نمى‌دارد خیانت‌کاران را.

به کلمه نبذ دقت کنیم یعنی وقتی ترامپ زد زیرش نه.
وقتی ترسیدی بزنه زیرش (تخافن) قرارداد رو نبذ کن.
 نکته‌ها تفسیر نور: «فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ‌» از «نَبَذَ»، به معناى افکندن است. مراد از افکندنِ پیمان به طرف دشمن، این است که قبلاً به آنان اعلام و سپس پیمان را لغو کنید تا غافلگیر نشوند و شما هم ناجوانمردى نکرده باشید.«عَلىٰ سَوٰاءٍ‌» ، یا به معناى مقابله به مثل است، یعنى همان گونه که آنان در فکر توطئه و پیمان‌شکنى‌اند، شما هم پیمان را لغو کنید. یا به معناى رفتار عادلانه با دشمن است. آیه در موردى است که شواهد و قرائنى بر توطئه و خیانت دشمن وجود دارد، که براى پیشگیرى باید در لغو پیمان پیش دستى کرد.

پس چی شد؟
برجام رو پرت کن توی صورتش نه اینکه گام گام عقب نشینی کن. از کجای نبذ عقب نشینی گام به گام درآمده.

اصلا کجا آمریکا به سمت صلح می ره؟
صلح آمریکا این جوریه.
هسته ای نداشته باش باشه؟ من دارم قول می دم نزنم ولی تو نداشته باش باشه؟
آفرین خب حالا موشک هم خودت می دونی خطرناکه. من خودمم دارم ولی نمی زنم. فقط به این و اون می دم جنگهایی رو که تشخیص بدم به صلاح جهانه پیروز بشه.
هسته ای و موشکی قبول کردی دیگه تمومه آفرین فقط می مونه حقوق بشر. این همجنس گراها که حکمشون اعدام و سنگساره بیا و به رسمیت بشناس حقوق بشره می فهمی حقشه. حالا درسته حیوانات هم این قدر بی شعور نیستن و ازدواج می کنند اما بیا و به رسمیت بشناس.
دیگه تموم شد فقط یه ذره تو منطقه زیاد هستی همین دیگه قول قول این آخریشه.
آهان راستی آزادی چی می شه؟ حجاب و اینا رو می گم. و ....
تا کجا ادامه می دهد تتبع ملتهم.
وَلَن تَرۡضَىٰ عَنکَ ٱلۡیَهُودُ وَلَا ٱلنَّصَٰرَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمۡۗ قُلۡ إِنَّ هُدَى ٱللَّهِ هُوَ ٱلۡهُدَىٰۗ وَلَئِنِ ٱتَّبَعۡتَ أَهۡوَآءَهُم بَعۡدَ ٱلَّذِی جَآءَکَ مِنَ ٱلۡعِلۡمِۙ مَا لَکَ مِنَ ٱللَّهِ مِن وَلِیّٖ وَلَا نَصِیرٍ١٢٠‮ بقره.
یهود و نصارى هرگز از تو راضى نمى‌شوند مگر وقتى که از کیش آنان پیروى کنى بگو تنها هدایت، هدایت خدا است و اگر هوى و هوسهاى آنان را پیروى کنى بعد از آن علمى که روزیت شد، آن وقت از ناحیه خدا نه سرپرستى خواهى داشت و نه یاورى.

گفتند أَن یَخۡدَعُوکَ فَإِنَّ حَسۡبَکَ.
اما این آخر آیه بالا هم هست:وَلَئِنِ ٱتَّبَعۡتَ أَهۡوَآءَهُم بَعۡدَ ٱلَّذِی جَآءَکَ مِنَ ٱلۡعِلۡمِۙ مَا لَکَ مِنَ ٱللَّهِ مِن وَلِیّٖ وَلَانصیر.
از هوس آمریکا پیروی کنی دیگه روی نصرت من حساب نکن.

آمریکا کافر نیست. ائمه کفر هست:وَإِن نَّکَثُوٓاْ أَیۡمَٰنَهُم مِّنۢ بَعۡدِ عَهۡدِهِمۡ وَطَعَنُواْ فِی دِینِکُمۡ فَقَٰتِلُوٓاْ أَئِمَّةَ ٱلۡکُفۡرِۙ إِنَّهُمۡ لَآ أَیۡمَٰنَ لَهُمۡ لَعَلَّهُمۡ یَنتَهُونَ12 توبه
و اگر پیمان‌هایشان را پس از تعهدشان شکستند و در دین شما زبان به طعنه و عیب جویى گشودند، در این صورت با پیشوایان کفر بجنگید که آنان را [نسبت به پیمان‌هایشان] هیچ تعهدى نیست، باشد که [از طعنه زدن و پیمان شکنى] بازایستند.
آمریکا اصلا پیمان حالیش نیست.

این چه مدل صلحی که شبکه های ماهواره ای اش هی داره ما رو می زنم 

آیا مثلاچین و روسیه هم علیه ما شبکه ماهواره ای دایم راه انداختند.

در آخر آیات ابتدایی سوره ممتحنه:

یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمۡ أَوۡلِیَآءَ تُلۡقُونَ إِلَیۡهِم بِٱلۡمَوَدَّةِ وَقَدۡ کَفَرُواْ بِمَا جَآءَکُم مِّنَ ٱلۡحَقِّ یُخۡرِجُونَ ٱلرَّسُولَ وَإِیَّاکُمۡۙ أَن تُؤۡمِنُواْ بِٱللَّهِ رَبِّکُمۡ إِن کُنتُمۡ خَرَجۡتُمۡ جِهَٰدٗا فِی سَبِیلِی وَٱبۡتِغَآءَ مَرۡضَاتِیۚ تُسِرُّونَ إِلَیۡهِم بِٱلۡمَوَدَّةِ وَأَنَا۠ أَعۡلَمُ بِمَآ أَخۡفَیۡتُمۡ وَمَآ أَعۡلَنتُمۡۚ وَمَن یَفۡعَلۡهُ مِنکُمۡ فَقَدۡ ضَلَّ سَوَآءَ ٱلسَّبِیلِ١‮ ممتحنه
اى کسانى که ایمان آورده‌اید دشمن مرا و دشمن خودتان را دوستان خود مگیرید، آیا مراتب دوستى خود را به ایشان تقدیم مى‌کنید با اینکه به شریعتى که براى شما آمده و حق است کفر مى‌ورزند و نیز رسول و شما را به جرم اینکه به خدا، پروردگارتان ایمان آورده‌اید بیرون مى‌کنند؟! اگر براى رضاى من و جهاد در راه من مهاجرت کرده‌اید نباید آنان را دوست خود بگیرید و پنهانى با ایشان دوستى کنید چون من بهتر از هر دانایى مى‌دانم چه چیزهایى را پنهان مى‌دارید و چه چیزهایى را اظهار مى‌کنید و هر کس از شما چنین کند راه مستقیم را گم کرده
إِن یَثۡقَفُوکُمۡ یَکُونُواْ لَکُمۡ أَعۡدَآءٗ وَیَبۡسُطُوٓاْ إِلَیۡکُمۡ أَیۡدِیَهُمۡ وَأَلۡسِنَتَهُم بِٱلسُّوٓءِ وَوَدُّواْ لَوۡ تَکۡفُرُونَ٢‮
اگر کفار به شما دست پیدا کنند دشمنان شما خواهند بود و دست و زبان خود را به آزار شما دراز خواهند کرد و آرزومند آنند که شما هم کافر شوید

 

محسن کشتکار

 


دریافت

#سخنران استاد پناهیان

تربیت تقوا محور در خانواده مسجد مدرسه گزیده جلسه شش

محسن کشتکار

 

 


دریافت

#سخنران استاد پناهیان

گزیده جلسه چهار تربیت تقوامحور در خانواده مسجد مدرسه

 

دوست واقعی متقین هستند. متقین رفیق و باحالند:

الْأَخِلَّاءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ
 دوستانِ (امروز)، در آن روز با یکدیگر دشمناند، جز اهل تقوی
سوره الزخرف آیه 67

 

و اما حدیث امام رضا (ع):

عنه صلى الله علیه و آله : لَم یُعبَدِ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ بِشَیءٍ أفضَلَ مِنَ العَقلِ ، و لا یَکونُ المُؤمِنُ عاقِلاً حَتّى یَجتَمِعَ فیهِ عَشرُ خِصالٍ : الخَیرُ مِنهُ مَأمولٌ ، و الشَّرُّ مِنهُ مَأمونٌ ، یَستَکثِرُ قَلیلَ الخَیرِ مِن غَیرِهِ ، و یَستَقِلُّ کَثیرَ الخَیرِ مِن نَفسِهِ ،و لا یَسأمُ مِن طَلَبِ العِـلمِ طولَ عُمرِهِ ، و لا یَتَبَرَّمُ بِطُلاّبِ الحَوائجِ قِبَلَهُ ، الذُّلُّ أحَبُّ إلَیهِ مِنَ العِزِّ ، و الفَقرُ أحَبُّ إلَیهِ مِنَ الغِنى ، نَصیبُهُ مِنَ الدّنیا القُوتُ ، و العاشِرَةُ و ما العاشِرَةُ : لا یَرى أحَدا إلاّ قالَ : هُوَ خَیرٌ مِنّی و أتقى ··· ، فإذا رَأى مَن هُوَ خَیرٌ مِنهُ و أتقى ، تَواضَعَ لَهُ ، لِیَلحَقَ بِهِ ، و إذا لَقِیَ الّذی هُوَ شَرٌّ مِنهُ و أدنى قالَ : عَسى خَیرُ هذا باطِنٌ ، و شَرُّهُ ظاهِرٌ ، و عَسى أن یُختَمَ لَهُ بِخَیرٍ ، فإذا فَعَلَ ذلکَ فقَد عَلا مَجدُهُ و سادَ أهلَ زَمانِهِ .[الخصال : 433/17.]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : خداوند عزّ و جلّ به چیزى برتر از عقل عبادت نشده است و مؤمن آن گاه عاقل باشد که ده خصلت در او فراهم آید: به خیر او امید رود، شرّش به کسى نرسد، اندک کارِ خوب دیگران را زیاد شمارد و خوبیهاى فراوان خود را اندک بیند، تا زنده است از آموختن دانش خسته نشود، از این که نیازمندان به سوى او آیند به ستوه نیاید، فرو دستى را از فرادستى و زورمندى دوست تر داشته باشد و تهیدستى را از توانگرى. بهره اش از دنیا، خوراک روزانه باشد و دهمین خصلت که از همه مهمتر است این که: هر که را ببیند بگوید: او از من بهتر و پرهیزگارتر ··· است. پس، هر گاه کسى را بهتر و پرهیزگارتر از خود ببیند در برابرش فروتنى کند، تا به مرتبه او برسد و هر گاه کسى را بدتر و پست تر از خود ببیند، گوید: اى بسا که ظاهرش بد اما باطنش خوب باشد و چه بسا که عاقبتش به خیر بینجامد . هر گاه مؤمن چنین باشد، به اوج بزرگى دست یافته و بر هم روزگاران خویش مهترى یافته است.

محسن کشتکار

در سوره شمس بعد از شش آیه که قسم به روز و شب و آسمان و .... خورده شده اول گفته شده چی؟

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا
 به نفس سوگند و آنکه آن را سامان داد.
سوره الشمس آیه 7

اول در مورد نفس و کرامت و ارزش انسان صحبت شده بعد در مورد تقوا صحبت شده.

تقوا یعنی خودنگهداری. یعنی یک خود ارزشمندی هست که باید نگهش داریم.

پس برای تربیت تقوامحور اول انسان را با خود ارزشمندش آشنا کنیم که از روح خدا در او دمیده شده که خلیفه خداوند در زمین قرار است بشود و ....

حالا ایه بعد اینه:

فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا
 پس فجور و تقوایش را به او الهام کرد.
سوره الشمس آیه 8

 

یکی از  کلید واژه های قران تقواست. مفهموم سلبی، نه ایجابی.

برو ماشین بخر مفهوم ایجابی است

مواظب باش خط روی ماشینت نیفته مفهوم سلبی.

توصیه به تقوا مفهوم سلبی یعنی تو ارزشمندی. مراقب خودت باش‌.

وظیفه ما در تربیت رساندن شخص به جایی نیست. خودشکوفایی فطرت و استعدادهایی هست که درون اوست.

حالا با این مقدمه صوت زیر را گوش دهیم؛

 

 


دریافت

#سخنران استاد پناهیان

گزیده جلسه دو تربیت تقوا محور در خانواده مسجد مدرسه

محسن کشتکار

 

اگر شرایط رعایت شود انسان از قرآن و نماز دل نمی کند.

 


دریافت

# سخنران استاد فیاض بخش

گزیده شرح حدیث معراج فصل هشت فراز ۳۳ مبحث حضور قلب

 

 

 

اصلاح نگاه به حضور قلب:

تفسیر المیزان ج۱ ص ۲۴۰:

توبه عبد بین دو توبه خدا واقع است
و توبه بنده محفوف و پیچیده به دو توبه از خدا است ، و در بین آندو قرار می گیرد، باین معنا که بنده در هیچ حالی از احوال ، از خدای خود بی نیاز نیست ، و اگر بخواهد از لجن زار گناه نجات یافته ، توبه کند، محتاج به این است که خدا چنین توفیقی باو بدهد، و اعانت و رحمت خود را شامل حال او بسازد، تا او موفق بتوبه بگردد، و وقتی موفق بتوبه شد، تازه باز محتاج بیک توبه دیگری از خداست ، و آن این است که باز خدا برحمت و عنایتش بسوی بنده رجوع کند، و رجوع او را بپذیرد، پس توبه بنده وقتی قبول شود، بین دو توبه از خدا قرار گرفته است ، همچنانکه آیه : ((ثم تاب علیهم لیتوبوا،)) (پس خدا بسوی ایشان توبه آورد، تا ایشان توبه کنند) بر این معنا دلالت دارد.

########

پس حضور قلب انسان هم بین دو توجه خداست.

توفیق حضور قلب اول از خداست پس زمینه را فراهم کنیم

دوم با عنایت خداوند حضور قلب پیدا کنیم.

همه کار را او می کند. یکی از زمینه های مهم گناه نکردن است.

و اما بعد

نماز بد انسان را از خدا دور می کند.

یعنی ممکن است یک نفر نماز بد بخواند به جای نزدیک شدن به خدا از خدا دورتر شود. 

چرا؟

چون نماز انسان را دعا یا نفرین می کند طبق حدیث زیر:

لإمامُ الصّادقُ علیه السلام : إنَّ العبدَ إذا صَلّى لِوَقتِها و حافَظَ علَیها ارتَفَعَت بَیضاءَ نَقِیَّةً تَقولُ : حَفِظتَنی حَفِظَکَ اللّه ُ، و إذا لَم یُصَلِّها لِوَقتِها و لَم یُحافِظْ علَیها رَجَعَت سَوداءَ مُظلِمَةً تقولُ : ضَیَّعتَنی ضَیَّعَکَ اللّه ُ ! .[بحار الأنوار : 83/9/2 .]

امام صادق علیه السلام : هرگاه بنده نماز را به وقت بخواند و آن را پاس بدارد ، آن نماز به گونه اى سپید و پاکیزه به درگاه خدا بالا مى رود و مى گوید : مرا حفظ کردى ، خداوند تو را حفظ کند . اما اگر نماز را به وقت نخواند و آن را پاس ندارد به گونه اى سیاه و تاریک [به طرف خودش] برگردد و گوید : مرا ضایع کردى ، خدا تو را ضایع کند .

 

محسن کشتکار

یکی از بیشترین سوال های آزمون های استخدامی از نظریات روانشناسی پیاژه هست.

تقریبا در اکثر آزمونها می آد.

حالا بشنویم چطور این نظریه باعث عقب افتادگی بچه شیعه می شود.

فردی که می گوید مفاهیم انتزاعی مخصوص سنین پایین نیست.

 


دریافت

 

#سخنران استاد عباسی

گزیده جلسه نهم مبانی تربیت و رشد اسلامی

محسن کشتکار

قبل از توصیه به صبر (صبر بر مصیبت، صبر بر طاعت، صبر بر معصیت) حق را معلوم و روشن کنیم. توصیه به حق قبل از توصیه به صبر

إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ
 که انسانها همه در زیانند؛
سوره العصر آیه 2

إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
 مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نموده اند
سوره العصر آیه 3

برای اینکه تذکر تحکم نشود حق را روشن کنیم بعد تذکر بدهیم تذکر یعنی یادآوری آن حق. آن حق روشن شده.

 

 


دریافت

#سخنران دکتر سعید عزیزی

محسن کشتکار

صوت مناسب برای سالک

 


دریافت

# سخنران استاد فیاض بخش

گزیده شرح حدیث معراج فصل هفتم فراز سی و سه

محسن کشتکار

 

 


دریافت

# سخنران استاد عباسی

گزیده صوت رشد تربیت اسلامی جلسه سه

محسن کشتکار

 


دریافت

 

# سخنران استاد شجاعی

گزیده صوتهای تربیت فرزند

محسن کشتکار

چطور یک بچه ای از عبدالباسط بدش می آید؟

هر وقت عبدااباسط پخش شده یکی مرده بوده.

 

چطور نماز جمعه یک شهر پر از بچه می شود؟

اولین تصویرها مهم است. تصویرسازی متناسب با سن باید باشد

 

 


دریافت

# سخنران دکتر سعید عزیزی( کارشناس برنامه محفل)

محسن کشتکار