عارفانه ها

گزیده سخنرانی های مذهبی

عارفانه ها

گزیده سخنرانی های مذهبی

۱۴ مطلب در اسفند ۱۴۰۱ ثبت شده است

 

 


دریافت

 

#سخنران استاد فیاض بخش در بالا.

سخنرانی بالا یکی از جلوه های اعجاز قران رو نشان می دهد که یک واو در قرآن می تواند رساله دکتری شود.

واو های قرآن هم همه روی حساب و کتاب است در صوت بالا اهمیت واو در آیه قبل از بهشت بحث شده

در ایه زیر اهمیت یک واو که سعی کردند حذف کنند و نتوانستند.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ کَثِیرًا مِّنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَیَأْکُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَیَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَالَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا یُنفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ
 ای کسانی که ایمان آورده اید بسیاری از دانشمندان (اهل کتاب) و راهبان، اموال مردم را بباطل میخورند، و (آنان را) از راه خدا بازمیدارند و کسانی که طلا و نقره را گنجینه (و ذخیره و پنهان) میسازند، و در راه خدا انفاق نمیکنند، به مجازات دردناکی بشارت ده
سوره التوبه آیه 34

  تفسیر نور: خلیفه ی سوّم میخواست حرف و را از و الّذین حذف کند، تا آیه وصفِ احبار ورهبان زراندوز باشد، نه مسلمانان، که عدّه ای شدیداً اعتراض کردند. 54 

 54) تفسیر فرقان

 

محسن کشتکار

 

 


دریافت

#سخنران آیت الله محمد شجاعی ره

ده شرط عزلت از امام صادق علیه السلام

محسن کشتکار

 

 


دریافت

#سخنرانان استاد قاسمیان و استاد طاهرزاده

 


دریافت

 

ریشه غضب از نگاه امام خمینی ره.

سخنران استاد طاهرزاده در بالا

 

 

محسن کشتکار

 


دریافت

#سخنران استاد فیاض بخش در بالا

بهترین راه و سریعترین راه که برای از بین بردن اغراض و نیت های نفسانی که در سلوک راه خدا مؤثر باشد و حکم راه میان بری که یکباره سالک را نجات دهد و از هر داعیه و انگیزه غیر الهی و بالاخره از صفت بیرون آورد، احراق است.»[3]حسین طهرانی، رساله سیر و سلوک منسوب به بحر العلوم، ص 156.
یار مرا غار مرا عشق جگرخوار مرا
یار تویی غار تویی خواجه نگهدار مرا

نوح تویی روح تویی فاتح و مفتوح تویی
سینه مشروح تویی بر در اسرار مرا

 

 

محسن کشتکار

 

دریافت
حجم: 1.23 مگابایت

#سخنران استاد قاسمیان در بالا

هی موافقت دائم با هوا، دلم می خواد دلم می خواد ممکنه برسیم به ایه زیر:

أَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکِیلًا
 آیا دیدی کسی را که هوای نفسش را معبود خود برگزیده است؟ آیا تو میتوانی او را هدایت کنی (یا به دفاع از او برخیزی)؟
سوره الفرقان آیه 43

در مقابل دلم می خواد دلم می خواد می شه به دنبال این بود رضای خدا در اینه رضای خدا در اینه.

مخالفت با هوا که در حکمت ۲۸۹ نهج البلاغه آمده است
وَ کَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ یَنْظُرُ أَیُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى اَلْهَوَى فَیُخَالِفُهُ
 اگر بر سر دو راهى دو کار قرار مى‌گرفت، مى‌اندیشید که کدام یک با خواسته نفس نزدیک‌تر است با آن مخالفت مى‌کرد در عرفان بهش ضد زدن هم می گویند.(اگر درست گفته باشم)

قله رو دیدیدم نگیم نمی تونم. از کوهپایه شروع کن. بالاخره شروع کن در حد توان با مداومت (فالزموها) نه گاه گاهی. اخذ قلیل بهتر از ترک کثیر هست.

فَعَلَیْکُمْ بِهَذِهِ اَلْخَلاَئِقِ فَالْزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِیهَا فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِیعُوهَا فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ اَلْقَلِیلِ خَیْرٌ مِنْ تَرْکِ اَلْکَثِیرِ

 

محسن کشتکار

 

 


دریافت

 

#سخنران استاد محسن مجتهدزاده در بالا

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَّکُم بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ
 بگو: شما را تنها به یک چیز اندرز میدهم، و آن اینکه: دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید، سپس بیندیشید این دوست و همنشین شما ( محمّد) هیچ گونه جنونی ندارد؛ او فقط بیمدهنده شما در برابر عذاب شدید (الهی) است
سوره سبأ آیه 46

محسن کشتکار

 

 


دریافت

#سخنران استاد فیاض بخش در بالا

إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
 همانا برای کسانی که دوست دارند زشتیها درباره ی اهل ایمان شایع گردد، در دنیا و آخرت عذاب دردناکی است، و خداوند میداند و شما نمیدانید.
سوره النور آیه 19

محسن کشتکار

 


دریافت

 

#سخنران استاد فیاض بخش در بالا

من نمی‌گویم که عاقل باش یا دیوانه باش

گر به جانان آشنایی از جهان بیگانه باش

گر سر مقصود داری مو به مو جوینده شو

ور وصال گنج خواهی سر به سر ویرانه باش

گر ز تیر غمزه خونت ریخت ساقی دم مزن

ور به جای باده زهرت داد در شکرانه باش

چون قدح از دست مستان می خوری مستانه خور

چون قدم در خیل مردان می‌زنی مردانه باش

گر مقام خوش‌دلی می‌خواهی از دور سپهر

شام در مستی، سحر در نعرهٔ مستانه باش

گر شبی در خانه جانانه مهمانت کنند

گول نعمت را مخور مشغول صاحب خانه باش

......

محسن کشتکار

 

 

 


دریافت

گزیده جلسه هشتاد و یک چاشت معرفت

در نماز واجب، خواندن بیش از یک سوره، کراهت دارد و برخی از مراجع معتقدند بنابر احتیاط واجب بیش از یک سوره خوانده نشود، اما در نماز مستحبی مانعی ندارد.

محسن کشتکار

 

 


دریافت

 

#سخنران استاد قاسمیان.

امیرالمؤمنین ( ع ) می‌فرمایند : « النفس ان لم تشغله شغلک » . یعنی " اگر تو نفس را به کاری مشغول نکنی ، او تو را به خودش مشغول‌ می‌کند " . یک چیزهایی است که اگر انسان آنها را به کاری نگمارد طوری‌ نمی‌شود ، مثل یک جماد است . این انگشتر را که من به انگشتم می‌کنم ، اگر روی طاقچه‌ای یا در جعبه‌ای بگذارم طوری نمی‌شود . ولی نفس انسان جور دیگری‌ است ، همیشه باید او را مشغول داشت ، یعنی همیشه باید یک کاری داشته‌ باشد که او را متمرکز کند و وادار به آن کار نماید ، والا اگر شما به او کار نداشته باشید او شما را به آنچه که دلش می‌خواهد وادار می‌کند ، و آنوقت است که دریچه خیال به روی انسان باز می‌شود (تعلیم و تربیت در انسان ج۱ص۴۱۴)

اگر فکر مشغول معارف آسمانی و اخروی نباشد مشغول بازیهای دنیوی و زمینی می شود.

فکری که مشغول این نباشد که امروز معرفت جدید چی یاد بگیرم؟ خیراتم کمه وقت کمه باید کوچ کنیم و ...

مشغول چی می شه؟

خواهر شوهر به من گفت فلان وای قیمت ارز فلان شد.

چقدر زندگیم سخته همه چی داغونه من چقدر بدبختم توی فضای مجازی نوشته فلان و چی کار کنم بهم خوش بگذره ....

فکری که مشغول منزل باقی ابدی اخروی نباشد در فکر منزل فانی زودگذر دنیوی می شود.

بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا
 ولی شما زندگی دنیا را مقدم میدارید،
سوره اعلی آیه 16

وَالْآخِرَةُ خَیْرٌ وَأَبْقَىٰ
 در حالی که آخرت بهتر و پایدارتر است
سوره اعلی آیه 17

محسن کشتکار

 


دریافت

 

#سخنران استاد طاهرزاده در بالا

حکایتی است به این مضمون در کتاب تهذیب نفس و سیر و سلوک از دیدگاه امام خمینی ره ص ۵۹۳

رُوی أنَّ شابّاً من المحبِّین سأل الشِّبْلی عن الصبر؟ فقال: أیّ الصبر‏‎ ‎‏أشدّ؟ فقال: الصبر لله . فقال: لا. فقال: الصبر بالله . فقال: لا. فقال:الصبر‏‎ ‎‏علی الله . فقال: لا. فقال: الصبر فی الله . فقال: لا. فقال: الصبر مع الله .‏‎ ‎‏فقال: لا. فقال: وَیْحَک فأیٌّ؟ فقال: الصبر عن الله . فشهق الشِّبْلی، فَخرَّ‏‎ ‎‏مغشیّاً علیه»

 

محسن کشتکار

 

 


دریافت

#سخنران استاد فیاض بخش در بالا

امام خمینی(س):
... و چه بسا مسائل عرفانی که در قرآن و این مناجات های ائمه اطهار سلام اللَّه علیهم و همین مناجات شعبانیه مسائل عرفانی هست که اشخاص، فلاسفه، عرفا تا حدودی ممکن است ادراک کنند، بفهمند عناوین را، لکن آن ذوق عرفانی چون حاصل نشده است نمی‏توانند وجدان کنند. آیه شریفه در قرآن: ثُمَّ دَنی‏ فَتَدَلَّی‏ فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَی‏»
خوب، مفسرین، فلاسفه در این باب صحبتها کردند، لکن آن ذوق عرفانی کم شده است. الهی هَبْ لِی کَمالَ الْانْقِطاعَ الَیْکَ وَ انِرْ ابْصَارَ قُلُوبِنا بِضِیاء نَظَرِها الَیْکَ حَتّی‏ تَخْرِقَ ابْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ الَی مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصیرَ ارواحُنا مُعَلَّقَهً بِعِزّ قُدْسِکَ الهی وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نادَیْتَهُ فَاجابَکَ وَ ناجَیْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِکَ  اینها عناوینشان را خیال می‏کند انسان، خوب، ما هم می‏دانیم. نه عارف و نه فیلسوف و نه دانشمند نمی‏توانند ذوب کنند چی هست مسأله. مسئله فَصَعِقَ لِجَلالِکَ که مبدأش قرآن است: و خَرَّ موسی‏ صَعِقاً «3»، مسئله‏ای است که انسان گمان می‏کند که خوب افتاد غش کرد «صَعِقَ» یعنی غش کرد، اما این غش چی بوده است؟ غش حضرت موسی چی بوده است؟ این مسئله‏ای نیست که غیر موسی بفهمد. یا: دَنی‏ فَتَدَلّی‏ را، این مسئله‏ ای نیست که‏ غیر آن کسی که «دنُوّ»  پیدا کرده است بتواند فهم کند، ادراک کند، ذوب کند. یا همین جملاتی که در این مناجات بزرگ است و بعض جملات دیگری که در آن هست، مسائلی است که به حسب ظاهر سهل است و واقعاً ممتنع است. ریاضات بسیار می‏خواهد تا انسان بتواند بفهمد که ناجیته [با فتح تا] نه ناجیته [با ضم تا]، «ناجَیتَه» این چی است؟ خدا با آدم مناجات می‏کند، چی است مناجات؟ چه خواسته ‏اند ائمه؟ این از دعاهایی است که من غیر از این دعا ندیدم که روایت شده است همه ائمه این دعا را، این مناجات را می‏خواندند، این دلیل بر بزرگی این مناجات است که همه ائمه این مناجات را می‏خواندند. چی بوده است این؟ بین آنها و خدای تبارک و تعالی چه مسائلی بوده است؟ هَبْ لِی کَمالَ الْانْقِطاعِ الَیْکَ کمال انقطاع چی است؟ وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیادَتی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرّی  ؛ خوب، آدم به حسب ظاهر می‏گوید خوب، همه چیز با اوست. اما وجدان این مطلب که هیچ ضرری به ما نمی‏رسد الا به دست اوست، هیچ منفعتی نمی‏رسد الّا به اوست، اوست ضارّ و نافع، اینها چیزهایی است که دست ماها از آن کوتاه است. و دعا کنید که خدای تبارک و تعالی به ما توفیق بدهد که در این ماه شریف و ماه شریف رمضان از این مسائل هم یک حظی و لو یک جلوه کوچکی در دلها و قلبهای ما واقع بشود، و لا اقل مؤمن به این بشویم که قضیّه «صَعِقَ» چه قضیه‏ ای است. مؤمن به این بشویم که مناجات خدا با انسان چی هست. مناجات را مؤمن بشویم به آن، انکار نکنیم، نگوییم اینها حرفهای درویشی است. همه این مسائل در قرآن هست به نحو لطیف و در کتب ادعیه مبارکه ما که از ناحیه ائمه هدی وارد شده است، همه این مسائل هست، نه به آن لطافت قرآن، لکن به نحو لطیف. آن هم و همه اشخاصی که بعدها این اصطلاحات را به کار برده ‏اند فهمیده و نفهمیده از قرآن و حدیث گرفتند، و ممکن است که اصل مسندش هم درست ندانند؛ البته به حقیقت‏ اش هم کم آدمی است که می‏تواند پی‏ برد تا چه رسد به اینکه ذایقه روح بچشد این را. چشیدن ذایقه یک مسئله فوق این مسائل است....
صحیفه امام، ج‏۱۷، ص: ۴۵۷

 

محسن کشتکار

 


دریافت

 

#صوت بالا از روانشناس کودک حمید کثیری هست.

توصیف و تشویق هدفمند کودک خوب است.

غضب بدون کنترل خوب نیست غضب با کنترل خوب است.  غضب با تاسف موسی علیه السلام رو در آیه زیر ببینیم:

فَرَجَعَ مُوسَىٰ إِلَىٰ قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا قَالَ یَا قَوْمِ أَلَمْ یَعِدْکُمْ رَبُّکُمْ وَعْدًا حَسَنًا أَفَطَالَ عَلَیْکُمُ الْعَهْدُ أَمْ أَرَدتُّمْ أَن یَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبٌ مِّن رَّبِّکُمْ فَأَخْلَفْتُم مَّوْعِدِی
 پس موسی خشگمین و اندوهناک به سوی قوم خود بازگشت (و) گفت: ای قوم من آیا پروردگارتان به شما وعدهای نیکو (نزول تورات) نداد؟ آیا مدّت (غیبت من) بر شما طولانی شد؟ یا اینکه میخواستید خشمی از طرف پروردگارتان بر شما فرود آید، که با قرار و موعد من تخلّف کردید.؟
سوره طه آیه 86

به کلمه غضبان اسفا دقت کنیم.

تفسیر نور: 3- خشم و غضبی که در راه رضای الهی باشد مذموم نیست غضبان اسفا (خشم و تأسّف اولیای خدا، به خاطر ارتداد وانحراف معنوی مردم است)

عزتی خدایی خوب است نه عزت دنیایی

مَن کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَالَّذِینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَکْرُ أُولَٰئِکَ هُوَ یَبُورُ
  هر کس سربلندی میخواهد، سربلندی یکسره از آنِ خداست. سخنان پاکیزه به سوی او بالا میرود، و کار شایسته به آن رفعت میبخشد.. و کسانی که با حیله و مکر کارهای بد میکنند، عذابی سخت خواهند داشت، و نیرنگشان خود تباه میگردد..
سوره فاطر آیه 10

محسن کشتکار

 


دریافت

#سخنران استاد قاسمیان

گزیده شرح کتاب چهل حدیث امام خمینی ره.

آدم با خودش می گه نکنه منم منافقم.

 

 

 

 

محسن کشتکار