عارفانه ها

گزیده سخنرانی های مذهبی

عارفانه ها

گزیده سخنرانی های مذهبی

 

 


دریافت

#سخنران استاد فیاض بخش در بالا

إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
 همانا برای کسانی که دوست دارند زشتیها درباره ی اهل ایمان شایع گردد، در دنیا و آخرت عذاب دردناکی است، و خداوند میداند و شما نمیدانید.
سوره النور آیه 19

محسن کشتکار

نظرات  (۹)

این آیه صرفا به گفتن و بیان اشاره نداره؛ بلکه مهمتر، به عملکرد اشاره داره. چون « تشیع » فعل هست؛ شیوع فحشا بطور عملی و عملکردی و اجرایی. 

پاسخ:
سلام بله درسته.
در تفسیر نور این چنین آمده:
اشاعه ی فحشا، گاهی با زبان و قلم است که عمل زشت مردم را افشا کند و گاهی با تشویق دیگران به گناه و قرار دادن امکانات گناه در اختیار آنان 
و روایات ذیل آیه هم زیاد است که موارد مختلفی را توضیح می هد...

سلام

چه جالب چند وقتیه با خودم دارم میگم اییییییییییییییییییییییییین همه کار داره انجام میشه و اییییییییییییییییییییییییییییییییین همه خوبی و خوشی و موارد به اصطلاح مثبت وجود داره چرا من انقدر فقط منفی ها رو میبینم و نا خوشی ها رو !؟

 

مطلب خیلی درست و به جایی بود

ممنونم

 

پاسخ:
سلام
سلامت باشید.
در جنگ حنین شکست مقطعی وجود داشت.
این‌ شکست بین پیروزی ها مطرح می شه.
لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ فِی مَوَاطِنَ کَثِیرَةٍ وَیَوْمَ حُنَیْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْکُمْ کَثْرَتُکُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنکُمْ شَیْئًا وَضَاقَتْ عَلَیْکُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّیْتُم مُّدْبِرِینَ
 خداوند شما را در جاهای زیادی یاری کرد (و بر دشمن پیروز شدید)؛ و در روز حنین (نیز یاری نمود)؛ در آن هنگام که فزونی جمعیّتتان شما را مغرور ساخت، ولی (این فزونی جمعیّت) هیچ به دردتان نخورد و زمین با همه وسعتش بر شما تنگ شده؛ سپس پشت (به دشمن) کرده، فرار نمودید
سوره التوبه آیه 25
ثُمَّ أَنزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَأَنزَلَ جُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَذَٰلِکَ جَزَاءُ الْکَافِرِینَ
 سپس خداوند سکینه خود را بر پیامبرش و بر مؤمنان نازل کرد؛ و لشکرهایی فرستاد که شما نمیدیدید؛ و کافران را مجازات کرد؛ و این است جزای کافران
سوره التوبه آیه 26


سلام

بله درست نیست فقط زشتیها رو بگن ولی وقتی نظامی به دروغ نام اسلام ناب رو جعل میکنه باید حقیقت دروغش فاش هم بشه

پاسخ:
در متنی با عنوان ( مشکلات تقصیر حکومت است یا مردم)
مقدار کمی در موردجمهوری اسلامی و تفاوتش با انقلاب اسلامی توضیح داده شده و نقش مردم.
که در اون یکی وبلاگ متن ها هست.
hobkadeh.blog.ir

قرآن رو مصادره به مطلوب نکنید

که پاش برسه علیه خود جمهوری اسلامی میشه کلی فکت آورد :))

 

+ تفسیر روایی اهل ایمان به چه کسانی گفته میشود؟

حتما اهالی جمهوری اسلامی :))

پاسخ:
کلمه فی به دو معنا وجود دارد
درباره
و معنی دوم در میان
که بیشتر ( درباره) رو روایات توضیح می دهند.
آیه گستردگی بسیار زیاد دارد و فقط یک جهت امکانی آیه گفته شده و به این معنی نیست که آیه فقط و فقط منظورش اینه.
ایمان درجات متفاوت دارد.
در تفسیر نور آمده است.
 . در قرآن برای ایمان دو نوع دخول آمده است: یکی دخول مردم در دین که در این سوره میفرماید: یدخلون فی دین اللّه و دیگری دخول ایمان در دل مردم که در سوره حجرات میفرماید: و لمّا یدخل الایمان فی قلوبکم(228) هنوز دین داخل قلبهای شما نشده است.

تقصیر اینکه که قبل از ظهور قیام کنیم

پاسخ:
در صوتی بعدی این شبهه رو با پاسخ استاد مجتهد زاده می ذارم
که دسته روایات و .... رو بحث می کنند ان شاءالله مفید باشه.

نه مغلطه نکنید

ایمان یک تعریف دارد آن هم در وایره ولایت امیرالمومنین علیه السلام معنا می شود

پلورالیسم ایمان که نداریم :))

به تفسیر روایی مراجعه کنید کمتر از این انحرافات سراغ تان می آید.

 

+ در باب حکومت داری هم مراجعه کنید به سیره امیرالمومنین علیه السلام تا مبنای درست دستتان بیاد.

جمهوری اسلامی اگه کاری کرده در برابر این همه منابع غنی و بکر که اصلا کاری به حساب نمیاد، وظیفه اش بوده اساسا وظیفه حکومت همین است، منتی نیست در باب ضعف ها و گندکاری های فراوان هم ان شاء الله در محضر ولی امر حضرت بقیه الله جواب خواهد داد و رسوایی ها یکی پس از دیگری رو می شود.

پاسخ:
اگر بخوام در مورد پلورالیسم توضیح بدهم
باید آیات
شصت دوم بقره
 نوزده آل عمران
و سی روم رو رو توضیح و مفهوم دین و ولایت و .... رو توضیح بدهم و ممکنه خوب هم توضیح ندهم. و بسیار هم مفصل است.
آنچه در مورد ایمان گفته شده آیه شاهد دیگر می اورم دو بار کلمه ایمان در آیه زیر:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی أَنزَلَ مِن قَبْلُ وَمَن یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا
 ای کسانی که ایمان آورده اید به خدا و پیامبرش، و کتابی که بر او نازل کرده، و کتب (آسمانی) که پیش از این فرستاده است، ایمان (واقعی) بیاورید کسی که خدا و فرشتگان او و کتابها و پیامبرانش و روز واپسین را انکار کند، در گمراهی دور و درازی افتاده است
سوره النساء آیه 136
و روایاتی هم هست که ایمان هفت درجه دارد و تا ده درجه و بالاتر هم گفته شده و ...
و گفته شده کسانی که در مراحل بالاتر هستند به مراحل پایین تر تحمیل نکنند و ....
اینکه حالا دقیقا ایه چه درجه ای از ایمان هست رو الله اعلم
حداقل یا بیشتر.
دیدگاه من با شما متفاوت است در مورد جمهوری اسلامی مراجعه کنید به کتاب صعود چهل ساله.
پاسخ شما رو در وبلاگ متنی در پست های مختلف دادم اگر قانع نشدید یا ندید اشکال از منه.
hobkadeh.blog.ir
صوت ها و متن های اینده هم شاید راهگشا باشه.
چون این بحث فقط ممکن است مراء شود بگذریم بهتر است.



برادر مگه من گفتم ایمان مراتب نداره؟

من میگم ایمان یعنی ولایت امیرالموممنین علیه السلام

اونم نه یک روایت

نه یک آیه

آیات فراوان

مراتب در این فولدر تعریف می شود!

ربطی به نظام جمهوری اسلامی ندارد!

تعریف ایمان مشخص است

یکم روایت بخوانید

پیشنهاد می کنم برای تفسیر به جای نظر این و آن به متن روایات رجوع کنید.

 

+ در خصوص جمهوری اسلامی هم همون مراء میشه اگه بخوام ادامه بدم بیخیال:))

پاسخ:
برادر عزیزم
مگر من مخالف ولایت امیر المومنین هستم.
یا مثلا زیارت عاشورا و .... رو نخواندم.
توجه شما رو جلب می کنم فقط به یک نکته
الذین آمنوا و کلمه مومنون.
این دو کلمه یکسان نیستند.
و باید ایات متعدد بررسی بشه که بفهمیم چقدر تفاوت دارند.
و ایه ولایت در رکوع و ....
دو عبارت بالا یکسان نیست.
برای توضیح بیشتر
مثلا الذین عمل الصالحات با صالحون یا صالحین فرق می کنه.
روایات یک بخش کار هست.
مثلا در کلمه اولوالامر روایات به ایه فشار می اورد در حالی روایات در مقام بیان مصداق کامل است.
و مصداق کامل به معنای فقط و فقط اون معنی نیست. و معناهای دیگر هم دارد. و توضیحات مفصل دیگر.



باید بین اشاعه فحشا و روشنگری و جهر بالسوء و تبیین و آگاهی سازی فرق قائل شد.

و بایستی جوانب مختلف گفتگوها و اثرات و ثمرات اونها با بصیرت عمل کرد.

پاسخ:
بله درسته.
امر به معروف و نهی از منکر و حق الله و حق النفس و حق اللناس و .... هم هست و شیوه برخورد متفاوت است
که همه در جای خود باید درست استفاده بشه

برادر مغلطه نکنید!

قرآن ناطق و ترجمان قران کریم حضرات معصومین علیهم السلام هستند ولاغیر!

معصوم وقتی میگه اولی الامر منحصرا حضرات معصومین هستند دیگه چون و چرایی نداره!

وقتی دایره ایمان مشخص شده یعنی هر کس و هر تفکری فقط با این متر سنجیده می شود، مومن یعنی در دایره ولایت می گنجد

بعد میرویم سراغ مراتب در این دایره

که سلمان هم مومن است و بهجت هم مومن است و من و شما و ... .

 

به روایات رجوع کنید، نه تفسیر به رای خود و دیگران

 

یا علی مدد

پاسخ:
برادر عزیزم
ان شاء الله اگر من اشتباه می کنم خدا منو هدایت کنه اگر شما اشتباه کنید شما رو.
در مورد اولوالامر بهتر بود چیزی نمی گفتم چون یک بحث تخصصی بالاست و خلاف نظرات معمول برای فهمیدنش علاوه بر تفاسیر به تفسیر سوره مائده استاد قاسمیان مراجعه کنید. نیاز هست چندین ساعت گوش کنید تا تصمیم بگیرید.
گزیده صوت رو دارم ولی پیدا نکردم اگر پیدا شد براتون می ذارم و استدلالهایی که بیان می کنند چندین ساعت بحث رو نمی تونم در چند خط بیان کنم و اثبات عصمت از آیات دیگر و مقایسه دو تا اولوالامر و .... خیلی طولانی هست بگذریم به سایتشون یا خودشون مراجعه کنید.

ولایت از حضرت علی ع شروع می شه بعد معصومین تا امام زمان عج و تا ولایت فقیه و ایات و احادیث مربوطه.

تفسیر انواع مختلف دارد تفسیر قرآن با قران تفسیر روایی و .... یکی از بهترین روش ها روش علامه طباطبایی هست که می تونید در این مدل تفسیر تحقیق کنید و سعیم اینه که اساتیدی انتخاب کنم که از این روش استفاده می کنند.
استاد فیاض بخش بیوگرافیشون در اینترنت هست که شاگرد مستقیم آیت الله مطهری بودند و اساتید برجسته دیگه مثل سعادت پرور و ....


صفت مشبهه در معنا تفاوت ایجاد می کند مثلا مصلین و اقیموا الصلاه با هم فرق می کند. مومنون و الذین امنو با هم فرق می کند.


برای فهم بیشتر توضیح آیت الله جوادی آملی رو در مورد تفاوت الصالحین با عمل الصالحات رو ببینیم:
آیت الله جوادی:
جواب: چرا صالحین نه، صالحین جزء آن عمل صالحات شامل هم می‌شود. صالحین در لسان قرآن کریم غیر از عمل صالحات است. همه جزء *«الذین آمنوا و عملوا الصالحات»*﴿22﴾ هستند. صالحین مربوط به صلاح ذات است. دربارهٴ بعضی از انبیا دارد که *«و انه فی الاخره لمن الصالحین»*﴿23﴾. اینها همان تفاوتی که احیاناً بین اینهاست کافی است دیگر. بعضی‌ها هستند جزو شهدایند، جزو نبیین نیستند. بعضی ممکن است جزو انبیا باشند جزو صالحین نباشند، صالحین ذات نه جزو عمل صالحات. رسول خدا وقتی خودش را معرفی می‌کند، می‌فرماید: *«ان وَلیِّیَ الله الذی نزَّل الکتاب و هو یتولی الصالحین»*﴿24﴾ که من مستقیماً در تحت ولایت الله‌ ام که الله متولی صالحین است. صالحین که یک صفت مستمر است غیر از عملوا الصالحات است. عملوا الصالحات، صلاح در مقام عمل است. صالحین یعنی جوهرِ جوهر صلاح شد. دیگر معصیت نمی‌کند. یک همچین مقامی. ممکن است اگر شهیدی به آن مقام برسد، شاهد اعمال هم است.

پس به نظرم الذین آمنوا و مومنون فرق می کند


کلام اخر در مصداق الذین امنوا:
نداها و خطاب های قرآن اختصاص به زمان و افراد خاصی ندارد، بلکه در همه دوره ها و برای همه اعصار و نسل ها زنده و حاضر است .
از این رو گفتن «لبیک » هنگام خطاب (یا ایها الذین آمنوا) از آداب تلاوت قرآن است و این نشانه مستقیم و زنده بودن نداهای قرآنی است وگرنه لبیک گفتن به ندایی که زمانش سپری شده باشد، نمی تواند جدی و از روی حقیقت باشد . پس ندای بی واسطه (یا ایها الناس) نشانه رابطه ناگسستنی عبد و مولاست و تا از طرف انسان این رابطه قطع یا ضعیف نشود، از طرف خداوند همچنان پابرجاست (8)

معمول ترین خطاب در قرآن کریم همان خطاب به مؤمنان است که با تعبیر (یا ایها الذین آمنوا . .). شروع می شود . این تعبیر در قرآن کریم هشتاد و هفت مورد ذکر شده که نخستین آن آیه (یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا واسمعوا . .). (18) و آخرین آن آیه (یا ایها الذین آمنوا توبوا الی الله توبة نصوحا) (19) می باشد .
این تعبیر منحصرا در آیاتی است که در مدینه نازل شده است و در آیات مکی اثری از آن نیست; شاید به این دلیل که با هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله به مدینه وضع مسلمانان تثبیت شد و به صورت یک جمعیت ثابت و صاحب نفوذ در آمدند و از پراکندگی نجات یافتند، لذا خداوند آنها را با عبارت «یا ایها الذین آمنوا ...» مخاطب قرار داده است .
این تعبیر ضمنا نکته دیگری در بر دارد و آن اینکه، حال که شما ایمان آورده اید و در برابر حق تسلیم شده اید و با خدای خود پیمان اطاعت بسته اید، باید به مقتضای این پیمان، به دستورهایی که پشت سر این جمله می آید، عمل کنید و به بیان دیگر: ایمان شما ایجاب می کند که این دستور را به کار ببندید .
قابل توجه اینکه، در بسیاری از کتب اسلامی از جمله منابع اهل تسنن، از پیامبر صلی الله علیه و آله چنین نقل شده است که فرمودند: «ما انزل الله آیة فیها «یا ایها الذین آمنوا» الا و علی راسها و امیرها» ; (خداوند هیچ آیه ای از قرآن که «یا ایها الذین آمنوا» در آن باشد، نازل نکرده مگر اینکه حضرت علی علیه السلام رئیس و امیر آن است . یا به عبارت دیگر: یکی از مصادیق بارز و در راس مخاطبان، آیه «یا ایها الذین آمنوا ...» حضرت علی علیه السلام است (20) .



ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">