#سخنران استاد پناهیان
گزیده جلسه چهار تربیت تقوامحور در خانواده مسجد مدرسه
دوست واقعی متقین هستند. متقین رفیق و باحالند:
الْأَخِلَّاءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ
دوستانِ (امروز)، در آن روز با یکدیگر دشمناند، جز اهل تقوی
سوره الزخرف آیه 67
و اما حدیث امام رضا (ع):
عنه صلى الله علیه و آله : لَم یُعبَدِ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ بِشَیءٍ أفضَلَ مِنَ العَقلِ ، و لا یَکونُ المُؤمِنُ عاقِلاً حَتّى یَجتَمِعَ فیهِ عَشرُ خِصالٍ : الخَیرُ مِنهُ مَأمولٌ ، و الشَّرُّ مِنهُ مَأمونٌ ، یَستَکثِرُ قَلیلَ الخَیرِ مِن غَیرِهِ ، و یَستَقِلُّ کَثیرَ الخَیرِ مِن نَفسِهِ ،و لا یَسأمُ مِن طَلَبِ العِـلمِ طولَ عُمرِهِ ، و لا یَتَبَرَّمُ بِطُلاّبِ الحَوائجِ قِبَلَهُ ، الذُّلُّ أحَبُّ إلَیهِ مِنَ العِزِّ ، و الفَقرُ أحَبُّ إلَیهِ مِنَ الغِنى ، نَصیبُهُ مِنَ الدّنیا القُوتُ ، و العاشِرَةُ و ما العاشِرَةُ : لا یَرى أحَدا إلاّ قالَ : هُوَ خَیرٌ مِنّی و أتقى ··· ، فإذا رَأى مَن هُوَ خَیرٌ مِنهُ و أتقى ، تَواضَعَ لَهُ ، لِیَلحَقَ بِهِ ، و إذا لَقِیَ الّذی هُوَ شَرٌّ مِنهُ و أدنى قالَ : عَسى خَیرُ هذا باطِنٌ ، و شَرُّهُ ظاهِرٌ ، و عَسى أن یُختَمَ لَهُ بِخَیرٍ ، فإذا فَعَلَ ذلکَ فقَد عَلا مَجدُهُ و سادَ أهلَ زَمانِهِ .[الخصال : 433/17.]
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : خداوند عزّ و جلّ به چیزى برتر از عقل عبادت نشده است و مؤمن آن گاه عاقل باشد که ده خصلت در او فراهم آید: به خیر او امید رود، شرّش به کسى نرسد، اندک کارِ خوب دیگران را زیاد شمارد و خوبیهاى فراوان خود را اندک بیند، تا زنده است از آموختن دانش خسته نشود، از این که نیازمندان به سوى او آیند به ستوه نیاید، فرو دستى را از فرادستى و زورمندى دوست تر داشته باشد و تهیدستى را از توانگرى. بهره اش از دنیا، خوراک روزانه باشد و دهمین خصلت که از همه مهمتر است این که: هر که را ببیند بگوید: او از من بهتر و پرهیزگارتر ··· است. پس، هر گاه کسى را بهتر و پرهیزگارتر از خود ببیند در برابرش فروتنى کند، تا به مرتبه او برسد و هر گاه کسى را بدتر و پست تر از خود ببیند، گوید: اى بسا که ظاهرش بد اما باطنش خوب باشد و چه بسا که عاقبتش به خیر بینجامد . هر گاه مؤمن چنین باشد، به اوج بزرگى دست یافته و بر هم روزگاران خویش مهترى یافته است.
سلام علیکم
خدا خیرتان دهد!
این سه سطر آخر هم بسیار در روشنتر شدن مفهوم خصلت دهم اهمیت دارد. متأسفانه گاه در مناظر و معابر عمومی متن این حدیث بدون این سه سطر آخر ارائه میشود و در نتیجه مفهوم خصلت آخر برای برخی از افراد روشن نمیشود.