جنس غم های مومن غم های دنیوی نیست از جنس غم های اخروی است.
امام صادق (ع) ....سبحانَ مَن یَقتُلُ أولادَنا و لا نَزدادُ لَهُ إلاّ حُبّا .... (قسمتی از حدیث.)....فرمود : منزّه است خدایى که فرزندان ما را مى کشد ، اما جز بر عشق ما به او افزوده نمى شود ....وسائل الشیعة : 2 / 920 باب 87 .
إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَذِکْرَىٰ لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِیدٌ هرآینه در این سخن که گفته شد تذکری است برای آن که او را دل باشد( - عقل بیدار دارد و غافل نباشد - ) یا گوش فرادارد و حاضر باشد. سوره ق آیه 37
البته گناهانی حق الناس و بیت المال و ... را باید جبران کرد اما این نماز خوب زمینه و توفیق جبران رو فراهم می کنه. حدیث در صوت هست آیه شاهد:
وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ ذَٰلِکَ ذِکْرَىٰ لِلذَّاکِرِینَ و نماز را در دو طرف روز و اوایل شب بپادار، (زیرا) بدرستی که کارهای نیکو (همچون نماز)، بدیها را محو میکند، این (فرمان)، تذکّری است برای اهل ذکر. سوره هود آیه 114
این صوت برای فرستادن از طریق پیامرسان ها برای آنهایی که نماز نمی خوانند موثره ان شاءالله.
چون اولش خوف هست و بعد رجا. مثلا نوجوانی یا اقوامی هستند نماز نخوان یک میلاد و یا وفات پیدا کنیم بعد از یک متن کوتاه پیام تبریک یا تسلیت، این صوت رو بفرستیم بدون شرح. ان شاءالله اثر کند. کلا این خودش یک روش امر به معروف و نهی از منکر هست. طرف مقابل ما مشکلی دارد صوتش را پیدا کنیم در وفات یا میلاد برایش ارسال کنیم.
جَبرئیلُ علیه السلام ـ لَمّا سألَهُ النّبیُّ صلى الله علیه و آله عنِ التَّوکُّلِ علَى اللّه ِ ـ : العِلمُ بأنّ المَخلوقَ لا یَضُرُّ و لا یَنفَعُ ، و لا یُعطی و لا یَمنَعُ ، و استِعمالُ الیَأسِ مِن الخَلقِ ، فإذا کانَ العَبدُ کذلکَ لَم یَعمَلْ لأحَدٍ سِوَى اللّه ِ ، و لَم یَرْجُ و لَم یَخَفْ سِوَى اللّه ِ ، و لَم یَطمَعْ فی أحَدٍ سِوَى اللّه ِ ، فهذا هُو التَّوکُّلُ .[معانی الأخبار : 261/1 ، انظر تمام الحدیث فی بحار الأنوار : 77/20/4.]
جبرئیل علیه السلام ـ در پاسخ به سؤال پیامبر صلى الله علیه و آله از او درباره توکّل بر خداوند متعال ـ فرمود : دانستن این مطلب که مخلوق نه زیانى مى زند و نه سودى مى رساند، نه مى دهد و نه جلوگیرى مى کند، و چشم امید برکندن از خلق. هرگاه بنده چنین باشد، دیگر براى احدى جز خداوند کار نمى کند و امید و بیمش از کسى جز خداوند نیست و چشم طمع به هیچ کس جز خدا ندارد. این است توکّل.