عارفانه ها

گزیده سخنرانی های مذهبی

عارفانه ها

گزیده سخنرانی های مذهبی

 


دریافت

سخنران حجت الاسلام محسن مجتهدزاده معروف به شیخ قمی در بالا

استاد مجتهدزاده  مسلط به زبان اسپانیایی هستند و در زمینه تربیت مبلغ برای خارج از کشور کار می کنند.

اصلا تعریف توریست خارجی با آنچه فکر می کنیم فرق می کند. توریست خارجی غیر مذهبی تعریفش از سفر و لذت اکثرا این است: مناظر طبیعی خوب و خوردنی های خوب و از جمله شراب و لذت از روابط آزاد زن و مرد.این توریست کجا و یهودیان و مسیحیان زمان پیامبر ص کجا.

به کلمه یحبون در آیه دقت کنیم.
إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
  کسانی که دوست دارند که زشتکاری در میان آنان که ایمان آورده اند، شیوع پیدا کند، برای آنان در دنیا و آخرت عذابی پر درد خواهد بود، و خدا(ست که) میداند و شما نمیدانید..
سوره النور آیه 19
دو نکته از تفسیر نور:
 2- علاقه به گناه، مقدّمه ی گناه است در راه نهی از  منکر، علاقه به منکر را محو کنیم یُحبّون ...
 3- حتّی دوست داشتن بعضی گناهان، گناه کبیره است، مانند ریختن آبروی مؤمن یُحبّون.. عذابٌ الیم
 4- کسانی که به دنبال اشاعه فحشا هستند، نظام اسلامی باید آنها را تنبیه کند. عذابٌ الیمٌ فی الدّنیا

 

در تفسیر نمونه ذیل آیه این طور آمده:
قابل توجه اینکه نمی گوید کسانی که اشاعه فحشاء دهند، بلکه می گوید دوست دارند که چنین کاری را انجام دهند و این نهایت تاءکید در این زمینه است .
ضمنا باید توجه داشت که اشاعه فحشاء منحصر به این نیست که انسان تهمت و دروغ بی اساسی را در مورد زن و مرد با ایمانی نشر دهد، و آنها را به عمل منافی عفت متهم سازد، این یکی از مصادیق آن است ، اما منحصر به آن نیست ، این تعبیر مفهوم وسیعی دارد که هر گونه نشر فساد و اشاعه زشتیها و قبائح و کمک به توسعه آن را شامل می شود.
البته کلمه ((فاحشه )) یا ((فحشاء)) در قرآن مجید غالبا در موارد انحرافات جنسی و آلودگیهای ناموسی به کار رفته ، ولی از نظر مفهوم لغوی چنانکه راغب در ((مفردات )) گوید: ((فحش )) و ((فحشاء)) و ((فاحشه )) به معنی هر گونه رفتار
تفسیر نمونه جلد 14 صفحه 404
و گفتاری است که زشتی آن بزرگ باشد، و در قرآن مجید نیز گاهی در همین معنی وسیع استعمال شده مانند و الذین یجتنبون کبائر الاثم و الفواحش : ((کسانی که از گناهان بزرگ و از اعمال زشت و قبیح اجتناب می کنند...)) (سوره شوری آیه 37).
و به این ترتیب وسعت مفهوم آیه کاملا روشن می شود.

محسن کشتکار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">