ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه مجاهدی ; ج ۱ ص ۱۰۴
مفضّل بن عمر از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که:هر کس با اذان و اقامه نماز بخواند،دو صف از فرشتگان خدا در پشت سر او به نماز مىایستند،و هر کس تنها با اقامه به نماز بایستد یک صف از فرشتگان در نماز به او اقتدا کنند.راوى پرسید: طول هر صف چقدر است؟در پاسخ فرمود:کوتاهترین آن از مشرق تا مغرب،و بلندترین آن از زمین تا آسمان است.
در رکوع دست بالای زانو و در نشستن اول زانو به زمین بیاید.
اما مردان رو در صوت بشنوییم.
بینی بر زمین را شاید بتوان گفت: خاکمال کردن وجه مقابل معشوق. نماد تسلیم بودن
روایت شیوه نماز خواندن مربوط به حماد بن عیسی است.
تفسیر نمونه:
و در حدیث دیگری از امام باقر (علیه السلام ) چنین آمده : من قرء سورة ص فی لیلة الجمعة اعطی من خیر الدنیا و الاخرة ما لم یعط احد من الناس الا نبی مرسل او ملک مقرب ، و ادخله الله الجنة و کل من احب من اهلبیته حتی خادمه الذی یخدمه : کسی که سوره ((ص )) را در شب جمعه بخواند از خیر دنیا و آخرت آنقدر (از سوی خداوند) به او بخشیده می شود که به هیچکس داده نشده ، جز پیامبران مرسل ، و فرشتگان مقرب ، و خدا او و تمام کسانی را که از خانواده اش مورد علاقه او هستند وارد بهشت می کند، حتی خدمتگذاری که به او خدمت می کرده . تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 205 هر گاه محتوای این سوره را در کنار این پاداشها بچینیم ، پیوند و ارتباط این اجر و پاداشها با آن تعلیمات روشن می شود، و بار دیگر تاکیدی است بر این حقیقت که منظور تلاوت خشک و بی روح نیست ، بلکه تلاوتی است اندیشه برانگیز، و تصمیم آفرین ، اندیشه و تصمیمی که انگیزه عمل گردد، و محتوای سوره را در زندگی انسان پیاده کند. تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 206
این سخنرانی ربطی به دعای آیت الله قاضی ره نداشت. من خودم ربطش دادم.
از این گزیده سخنرانی رسیدم به این دعا:
از جمله فقرات دعائی است که در قنوت نمازهای فریضه و نافله خوانده میشود و اول فقره آن این است: «اللهم ارزقنی حُبک، وحب ما تحبه و حب من یحبک و العمل الذی یبلغنی الی حبک و اجعل حب أحب الاشیاء الی.» (همه این دعا را در «بحرالمعارف» ص 309، قسمتی را از حضرت رسول و قسمتی را از امیرالمومنین(ع) آورده است و نیز در مجموعه مطبوعهای کوچک از حاج ملا محمد جعفر کبودر آهنگی قسمتی از آن موجود است.) آیت الله مرحوم حاج میرزا سید علی آقا قاضی به شاگردان خود دستور میدادهاند این دعا را در قنوت نمازهایشان بخوانند.» کتاب اسوه عارفان – ص 77
در جهت تحقق دعا هم حرکت باید کرد ان شاءالله.
وقتی کسی محبوب خداوند شد کار کم او هم بالا می رود.
کاری کنیم محبوب خداوند بشیم.
در ایه زیر فتقبل نذرها نیامده. فتقبلها آمده. یعنی خود حضرت مریم س پذیرفته شد.
فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَکَفَّلَهَا زَکَرِیَّا کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَکَرِیَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا قَالَ یَا مَرْیَمُ أَنَّىٰ لَکِ هَٰذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَن یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ خداوند، او (حضرت مریم س )را به طرز نیکویی پذیرفت؛ و به طرز شایسته ای، (نهال وجود) او را رویانید (و پرورش داد)؛ و کفالت او را به زکریا سپرد. هر زمان زکریا وارد محراب او میشد، غذای مخصوصی در آن جا میدید. از او پرسید: ای مریم این را از کجا آورده ای؟ گفت: این از سوی خداست خداوند به هر کس بخواهد، بی حساب روزی میدهد. سوره آل عمران آیه 37
نکته اول که قبلا هم گفته شد این بود که علم را در ذکر بریزیم. مثلا توحید ربوبی در حسبی الله رب العالمین که نیاز به علم دارد و .... دوم روش های ظاهری ادای حروف:
حتما می دونید رعایت بعضی حروف عربی با فارسی فرق داره و ان شاءالله رعایت می کنید مثلا ت و ط و س و ص و .... تلفظش فرق دارد و رعایتش در نماز واجب است. رعایت کردنش از حل معادلات دیفرانسیل دبیرستان راحت تره.
اما روش چیست؟ الف) کشیدن حروف ( مثلا در سوره حمد عالمین و رحیم و نستعین رو بکشیم یا جاهایی که باید بکشیم.) ب ) صوت حزین و بهتر همراه اشک(برابری قطره اشک با خون شهید در حدیث امده) ج) قشنگ لب و دهان حرکت کند و با تمام وجود گفته شود مدل تحریکی.( مثل حدیث توبه ی امیر المومنین که در صوت امده) بهترین نمونه که اکثرا دیدیم نماز ایت الله بهجت ره. مثلا موقع گفتن تسبیحات حضرت زهرا صدای سب سب نیاید مثل جیک جیک گنجشک. قشنگ سبحان الله با تمام وجود. استغفرالله جوری گفته بشه انگار داری خودت را توبیخ می کنی نه استعفرالله این مدل که یه ذره زبان حرکت کند. حالا نماز رو این مدلی (با رعایت الف و ب و ج) بخونیم ببین چقدر فرق می کند. یعنی ادای ایت الله بهجت ره در بیاریم که ان شاءالله بر قلب تاثیر بگذارد. ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْیَةً إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ پروردگار خود را به زاری و نهانی بخوانید که او از حدگذرندگان را دوست نمیدارد.. سوره اعراف آیه 55
اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِکْرِ اللَّهِ ذَٰلِکَ هُدَى اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَن یَشَاءُ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ خدا زیباترین سخن را (به صورت) کتابی متشابه، متضمّن وعد و وعید، نازل کرده است. آنان که از پروردگارشان میهراسند، پوست بدنشان از آن به لرزه میافتد، سپس پوستشان و دلشان به یاد خدا نرم میگردد.. این است هدایت خدا، هر که را بخواهد، به آن راه نماید، و هر که را خدا گمراه کند او را راهبری نیست. سوره الزمر آیه 23
وَقَضَىٰ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا پروردگارت مقرّر داشت که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. اگر یکی از آن دو یا هر دو نزد تو به پیری رسیدند، به آنان اف مگو و آنان را از خود مران و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو. سوره اسراء آیه 23
وَاذْکُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِیمَ وَإِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ أُولِی الْأَیْدِی وَالْأَبْصَارِ و بندگان ما ابراهیم و اسحاق و یعقوب را که دارای قوّت و بصیرت بودند یاد کن
سوره ص آیه 45
إِنَّا أَخْلَصْنَاهُم بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ همانا ما آنان را با خلوص ویژه ای که یادآور سرای قیامت بود خالص کردیم سوره ص آیه 46